2014-10-16

2000-talet kräver medskapande


Idag räcker det inte att luta sig tillbaka och säga att ens företag hör till marknadens bästa. I globaliseringens tidevarv duger det inte att bara bevaka konkurrenter. Förändringarna är för snabba. För att vara ledande måste allt fokus ligga på marknadsbehov och det egna företagets ständiga utveckling. Då duger det inte att
människor, grupper, avdelningar eller divisioner arbetar isolerat. Produktion och utveckling måste gå hand i hand. Samtidigt. Det kräver bra samarbeten över alla gränser och ständiga förbättringsprocesser. Vinnare blir företag som är lärande organisationer där alla hela tiden tar till sig ny kunskap. Dessa företag får en värdetillväxt som kommer inifrån, från alla självständiga individers ökande kompetens och allt bättre samarbeten med varandra.

Värderingar alla kan dela

Därför räcker det i dagens värld inte med ack så fint formulerade visioner och uppsatta mål. Det är inte värderingar och riktlinjer i sig som styr. Vad som påverkar verksamhetens beteende är människors förståelse för och acceptans av värderingarna. Det är först när företag har värderingar som alla kan dela som människors inneboende energi och skaparlust frigörs och utvecklingen tar riktig fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar