Idag räcker det inte att luta sig tillbaka
och säga att ens företag hör till marknadens bästa. I globaliseringens tidevarv
duger det inte att bara bevaka konkurrenter. Förändringarna är för snabba. För
att vara ledande måste allt fokus ligga på marknadsbehov och det egna
företagets ständiga utveckling. Då duger det inte att
människor, grupper, avdelningar eller
divisioner arbetar isolerat. Produktion och utveckling måste gå hand i hand.
Samtidigt. Det kräver bra samarbeten över alla gränser och ständiga förbättringsprocesser.
Vinnare blir företag som är lärande organisationer där alla hela tiden tar till
sig ny kunskap. Dessa företag får en värdetillväxt som kommer inifrån, från
alla självständiga individers ökande kompetens och allt bättre samarbeten med
varandra.
Värderingar alla kan dela
Därför räcker det i dagens värld inte med
ack så fint formulerade visioner och uppsatta mål. Det är inte värderingar och
riktlinjer i sig som styr. Vad som påverkar verksamhetens beteende är människors
förståelse för och acceptans av värderingarna. Det är först när företag har
värderingar som alla kan dela som människors inneboende energi och skaparlust
frigörs och utvecklingen tar riktig fart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar